
NÁVRAT DO MĚSTA: SVATEBNÍ OBŘAD V SECESNÍ VILE, NEBO PÁRTY VE FUNKCIONALISTICKÉ KAVÁRNĚ?
Zatímco u nás vrcholí zájem o veselky na venkově ve stodolách, ve světě se už svatby pomalu přesouvají do měst. S fotografem Víťou Malinou, kameramanem Petrem Novákem a modelkou Kateřinou Karáskovou jsme se vydali na dvě zajímavá místa v Brně, která rozhodně stojí za pozornost. Láká vás minimalismus a vila, kde rezonuje historie, nebo hledáte funkcionalistickou kavárnu pro stylovou hostinu a párty? Pojďte s námi na prohlídku.
Když projdete vstupními dveřmi secesní Löw-Beerovy vily otevře se před vámi velkolepý prostor. Členitá a udržovaná zahrada s vodotryskem a prostornou terasou, kde se na jaře a v létě konají svatební obřady.
FOTO: Víťa
Malina
„Od dubna, kdy všechno rozkvete to má samozřejmě velký půvab. Když
není příznivé počasí, obřady se odehrávají v interiéru ve
schodišťové hale. To je další krásné místo v naší vile,“ říká
kurátorka a vedoucí pobočky Muzea Brněnska Petra Svobodová, která nás
domem provází. Původně rodinná vila je totiž významnou brněnskou
kulturní památkou. Byla postavená na začátku dvacátého století
úspěšným továrníkem Mořicem Fuhrmannem. Tomu podnikatelský úspěch
zajistila výroba tehdy úzkoprofilového zboží: plyše a především
levnějších napodobenin perských koberců.
Svatební šaty na modelce Kateřině Karáskové jsou z ateliéru návrhářky Marie Mukařovské o vlasy a make-up se postarala Veronika Mykolenko.
Vraťme se ale zpátky k vile. „Ta je vybudovaná podle projektu vídeňského architekta Alexander Neumanna, což je autor nejméně desítky významných veřejných staveb ve Vídni (především bankovních domů). Prošel také školením v uznávaném vídeňském ateliéru Fellner & Helmer specializovaném na stavbu reprezentativních divadelních a lázeňských budov. A právě jeho zkušenosti a praxe se podepsala na stavbě vily. V jednopatrovém domě byly čtyři byty, celkem se 14 pokoji a 7 kabinety, 3 kuchyněmi, 2 koupelnami a 6 záchody,“ popisuje kurátorka Petra Svobodová.
FOTO: Víťa
Malina
Po Fuhrmannově smrti prodali jeho dědicové vilu za 290 tisíc korun
textilnímu magnátovi Alfredu Löw-Beerovi. Ten nechal ve třicátých letech
pro svou rodinu – manželku Marianu a tři děti Hanse, Maxe a Gretu (pozn.
red. Greta později provdaná Tugendhatová je investorka další významné
brněnské vily a světoznámé památky UNESCO) částečně zrekonstruovat
především prostor centrální schodišťové haly, která sloužila i jako
kulturní centrum.
FOTO: Víťa
Malina
„Prostor se odehrává ve dvou tónech, je to světlé dřevo se secesní
řezbou a namořený tmavý jilm. Díky nepřehlédnutelnému světlíku, který
pouští do hlavní místnosti denní světlo, má místo zajímavou
atmosféru,“ vysvětluje Petra Svobodová. Rodina Löw-Beerova ve vile žila
až do konce třicátých let, kdy uprchla před hrozící válkou. Po roce
1945 se sem už nevrátila. „Až do roku 2012 tady byl internát, byli tady
ubytovaní kluci z průmyslovky, ale i děvčata z ekonomky a naposledy
brněnští konzervatoristé,“ vysvětluje kurátorka.
FOTO: Víťa
Malina
Už osmým rokem je vila jednou z poboček Muzea Brněnska a připomíná
významnou etapu města, kterému se svého času dokonce přezdívalo moravský
Manchester. Jeho tradice se totiž váže k textilnímu průmyslu.
V posledních čtyřech letech se tady konají také svatby. Pro letošek jsou
už termíny plné. Stále jsou ale ještě volná místa pro příští rok.
Obřad ve schodišťové hale stojí od července letošního roku 6.000 a na
zahradě 3.500 korun.
FOTO: Víťa
Malina
Oprašujeme zlatou éru!
Naší další zastávkou je slavná meziválečná funkcionalistická kavárna
ERA v Černých Polích, do které nás pozval Víťa Malina. „Tohle je
ideální místo pro moderní městskou svatbu. Je to kavárna, ve které je
hodně světla, krásný barevný interiér a která je navíc v klidné
brněnské čtvrti,“ říká fotograf.
V kavárně, kde vás na první pohled zaujme sytě modré monolitické
schodiště a litá červená podlaha, se konají menší, ale i větší
veselice maximálně pro osmdesát svatebčanů. K dispozici je prostorná
kavárna v přízemí, salónek v prvním patře i venkovní posezení.
FOTO: Víťa
Malina
„Kavárna byla postavena podle návrhu architekta Josefa Kranze koncem
dvacátých let minulého století pro Josefa Špunara. Zadání bylo sjednotit
pod jednu střechu kavárenský, restaurační, ale i obytný prostor a pro
tehdy čerstvého absolventa architektury Kranze to byla velká výzva. Na tu
dobu vznikla velmi zajímavá a nadčasová stavba,“ vypráví Denisa
Vardanová, která kavárnu provozuje.
FOTO: Víťa
Malina
Za první republiky to bylo vyhlášené místo a podnik zažíval idylické
období. „Lidé sem chodili rádi. Ve dvoře měl kavárník Špunar dokonce
vlastní zahrádku, kde si pěstoval zeleninu, ovoce a bylinky, které
následně zpracovával v kuchyni. K tomu se dnes pomalu vracíme a i díky
našim hostům se snažíme oprášit tuhle zlatou éru,“ uzavírá Denisa
Vardanová.